روش تهیه ماست شیرین در خانه

روزبه
روش تهیه ماست شیرین در خانه
ن : روزبه ت : چهار شنبه 19 بهمن 1401 ز : 8:25 | +

خیلی از ما برایمان پیش آمده است که تا حالا بخواهیم در منزل ماست درست کنیم و قطعا فوت و فن های دقیق درست کردن یک ماست را بلد نبوده ایم. درست کردن ماست سفت ترش و یا ماست سفت شیرین رازهایی دارد که باید آن را به دقت انجام دهید تا به نتیجه ی دلخواه برسید.

شیر در فرآیند تهیه ماست و پنیر بسیار اهمیت دارد و ترجیحا سعی کنید که از شیرهایی که در کارگاه های ماست بندی به فروش می رسد استفاده کنید.

به همین دلیل در ادامه ی این مطلب از مجله آشپزی شادیما برای شما طرز تهیه ماست خانگی را به بهترین روش آورده ایم تا شما هم بتوانید این نوع ماست خانگی را به راحتی در منزل آماده کنید.

مواد مورد نیاز تهیه ماست خانگی سفت

شیر 2 کیلوگرم
ماست 6 قاشق غذاخوری
خامه 2 قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه ماست سفت خانگی

 

سعی کنید که مراحل زیر را مرحله به مرحله انجام دهید و در طول تمام مراحل آن را به دقت دنبال کنید.

مرحله اول (جوشاندن شیر):

شیر را داخل یک قابلمه بریزید و شعله را روشن کنید. حتما هنگام حرارت دیدن شیر آن را به صورت مداوم هم بزنید. این فرایند را تا زمانی انجام دهید که شیر شروع به جوشیدن بکند و چند دقیقه بجوشد.

سپس زیر شعله را خاموش کنید.


مرحله دوم (ماست زدن به شیر):

در این مرحله باید توجه کنید که حتما شیر را پس از خاموش کردن شعله به ظرفی که می خواهید در آن ماست ببندید منتقل کنید. اولویت ظرف ماست بندی به شکل زیر است و اگر از این ظرف ها استفاده کنید ماست شما کیفیت بهتری خواهد داشت:

  1. ظرف کوزه ای بدون لعاب
  2. ظرف شیشه ای
  3. ظرف استیل

پس از اینکه شیر را داخل ظرف ریختید باید منتظر بمانید تا به دمای درست برسد که بین 25 الی 30 درجه سانتی گراد است.

https://shadima.com/cooking/yogurt-recipe


مرحله سوم (آماده کردن مایع ماست):

ماست را داخل یک ظرف بریزید و آن را هم بزنید تا یکدست شود. خامه برای غلیظ شدن ماست به کار می رود و می توانید از آن استفاده نکنید. سپس نمک را به ماست اضافه کنید.

سپس خامه را در صورت تمایل به آن اضافه کنید و مقداری از شیر هم به آن اضافه کنید تا رقیق شود و در داخل ظرف ماست نیازی به همزدن بیش از حد نباشد.


مرحله چهارم (اضافه کردن مایع ماست به شیر):

با دماسنج دمای ماست را اندازه بگیرید و یا اینکه با استفاده از انگشت دسستان هم می توانید این کار را انجام دهید. انگشت خود را داخل شیر بگذارید و اگر تا 10 ثانیه گرمای شیر دست شما را نسوزاند دما مناسب است.

مایع ماست را به شیر اضافه کنید و بسیار به آرامی آن را هم بزنید. سعی کنید که مکانی که این کار را در ان انجام می دهید همان مکانی باشد که می خواهید ماست را در آن جا بگیرید و نیاز به تکان دادن ظرف نباشد تا آب نیندازد.

ظرف را در مکانی که منبع حرارتی نزدیک ان وجود دارد باید بگذارید تا به بهترین شکل ممکن ماست ما سرد شود. سپس درپوش ظرف را بگذارید و دور آن را با یک پتو و یا پارچه مناسب و ضخیم بپوشایند و منتظر بمانید.


مرحله پنجم (انتقال ماست به یخچال):

زمانی که شما به ماست اجازه ماندن بیرون از یخچال می دهید مزه نهایی ماست شما را می سازد. برای شیرین شدن تا 3 الی 4 ساعت و برای ترش بودن حداکثر تا 9 ساعت اجازه دهید بیرون بماند.

سپس به آرامی آن را به داخل یخچال منتقل کنید و حداقل به مدت 4 ساعت ان را داخل یخچال نگه دارید. اگر احساس می کنید که ماست شما آب انداخته است، یک دستمال تمیز سفید روی آن بگذارید تا آب ماست را به آرامی به خود بکشد.


ماست شیرین و ترش

اگر می خواهید که ماست شما شیرین باشد باید بدانید که در مرحله ای که ماست را بیرون از یخچال می گذاریم، زمان حداکثر 4 ساعت کافی است و پس از آن هر چه بیشتر بماند ماست شما ترش تر خواهد شد.

قطعا با چندبار امتحان کردن این موضوع به مزه ی دلخواهی که می خواهید می رسید و اصلا از امتحان کردن این موضوع نباید بترسید.


نکات مهم در تهیه ماست خانگی

  • در هنگام جوشاندن شیر حتما باید آن را به صورت مداوم هم بزنید تا شیر یکدست بماند.
  • بهترین دما برای زدن ماست به شیر هنگامی که سرد می شود، دمای 25 تا 30 درجه سانتیگراد است.
  • درپوش ظرف ماست بندی شما باید به صورتی باشد که بخار حاصل از عرق کردن ماست را به ماست پس ندهد و بهترین انتخاب یا سفال و یا پارچه است.

امیدواریم که از این آموزش لذت برده باشید و حتما آن را در منزل برای عزیزانتان امتحان کنید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: